Eind propedeuse jaar - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Lennart Brouwers - WaarBenJij.nu Eind propedeuse jaar - Reisverslag uit Eindhoven, Nederland van Lennart Brouwers - WaarBenJij.nu

Eind propedeuse jaar

Door: Lennart Brouwers

Blijf op de hoogte en volg Lennart

14 Oktober 2015 | Nederland, Eindhoven

Eind propedeuse jaar

“If you want the present to be different from the past, study the past.”
—Baruch Spinoza

Als leek ben ik gestart met deze opleiding en één jaar is er dusdanig veel veranderd. In de komende story ga ik vertellen welke stappen ik heb gemaakt ten opzichte van het begin van het schooljaar.

Na één lang jaar hard werken is het dan toch eindelijk zo ver! Het propedeuse jaar zit er op! De gemiddelde student heeft in het begin van de opleiding een beeld van wat hij/zij wil worden na het afronden van de studie. Voor mij was dit echter nog niet specifiek het geval. Ik wist wel dat ik de sector leuk vond, en ook de veelzijdigheid van de opleiding vond ik leuk. Maar op de vraag ”wat wil je worden na deze opleiding’’ kon ik niet meer antwoorden dan ”iets met vastgoed’’.
Dat ik niet de klassieke makelaardij kant op wilde, wist ik echter wel.

Aan de hand van projecten ben ik gaan onderzoeken welke kanten van het vastgoed mij het meeste aanspraken. Vooral het gesprek met de alumni heeft me hierbij erg geholpen. Gedurende het jaar merkte ik dat ik me steeds meer op mijn gemak ging voelen op het hoger beroepsonderwijs. Waar ik in de beginfase van het jaar nog maar nauwelijks de hoeveelheid werk kon overzien, heb ik nu een systeem in mijn dagen aangebracht. Door de verschillende oefeningen en lessen die we hebben gevolgd, heb ik geleerd hoe ik het beste mijn dagen in kan vullen. Ook heb ik geleerd om in groepen waar je het niet altijd even goed met elkaar kan vinden, toch gezamenlijk tot een resultaat te komen.

De belangrijkste vraag blijft echter: Heb ik voor mezelf duidelijk gekregen waar ik me de overgebleven drie jaar op wil gaan focussen? Het antwoord op die vraag is tot nu toe: nee.
Maar ik laat me hierdoor niet van de wijs brengen! Door het project dat we in blok 1 hebben gemaakt over de invloed van social media op het vastgoed ben ik er achter gekomen dat het antwoord op die vraag niet zomaar gegeven is.

Nu vraagt u zich vast af: wat is er uit het event gekomen dat dermate invloed heeft gehad op de vraag: wat wil ik worden? Uit het event kwam al snel naar voren dat de markt niet alleen op het gebied van social media aan het veranderen is. De markt is bezig met een totale rerorganisatie die op alle vlakken invloed heeft. Zo zie je dat er steeds meer gekeken wordt naar het bestaande vastgoed en de herbestemming hiervan. Maar ook op makelaarsniveau zien we verschuivingen in functies en werkzaamheden. Zo kwam naar voren dat de rol van de makelaar over een paar jaar zo maar ineens een stuk kleiner kan zijn dan dat hij nu is. Mensen worden creatiever en zelfstandiger door alle mogelijkheden die bijvoorbeeld door social media aangeboden worden. Zo zien we nu dat er steeds meer mensen bij de verkoop van hun huis het heft in eigen handen nemen door het op Facebook aan te bieden.

Dit is maar een klein voorbeeld van de vele kleine en grote ontwikkelingen die op dit moment spelen. Door deze ontwikkelingen wordt er ineens heel andere dingen verlangt van ons als studenten. Die kant zal voornamelijk creativiteit bevatten. In de komende story’s zal blijken of ik daar wel/niet in geslaagd ben!

Lennart

Waarbenjijnu.nl is een online blog format wat voornamelijk gebruikt wordt voor het maken van reisverslagen. Op mijn blog ga je lezen over de reis die ik als persoon af heb gelegd, en hoop af te gaan leggen nadat ik deze studie af heb gerond. Vervolgens ga ik ook iets vertellen over hoe ik mezelf zie als ik eenmaal aan het werk ben over 25 jaar. Ik heb voor deze weg gekozen omdat het proces wat ik af ga leggen (de weg van start studie, naar 2025) gezien kan worden als een reis. Deze keer niet een 'fysieke' reis maar meer visueel. Ik wens de lezers veel plezier met de avonturen uit mijn story! Lennart Brouwers

Actief sinds 02 Nov. 2015
Totaal aantal bezoekers 1952